Duurzaam imago niet relevant voor vakantiegangers

Duurzaam ondernemen speelt slechts een geringe rol bij de keuze van een bungalowpark. Dit blijkt uit een onderzoek, verricht door online Publisher Digera BV en beheerder van bungalowparkverzicht.nl. Daarom is duurzaamheid voor de helft van de onderzochte bungalowparken geen belangrijk thema. Slecht 22% is Green Key gecertificeerd. Green Key staat garant voor de vrijwillige inzet van de ondernemer om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt.

De Green Key is een middel om het duurzame imago van de onderneming naar gasten, overheden en zakenrelaties te communiceren.“Dit leeft nog niet bij gasten”, meldt 63% van de onderzochte parken. Bij 38% wordt hier soms naar gevraagd. In de hotelbranche speelt het Green Key certificaat juist wel een belangrijke rol. De helft is al gecertificeerd en 33% is hiermee bezig. Binnen de hotelbranche is het imago van duurzaam ondernemen bij de helft van de bezoekers medebepalend bij de keuze voor een hotel.

 

Verantwoord eten en bewegen

Voor 63% van de onderzochte bungalowparken is gezondheid, in de vorm van verantwoord bewegen wel een belangrijk thema. Voor kinderen zijn er altijd animatieprogramma’s waar bewegen automatisch een onderdeel van uitmaakt. Ruim de helft van de parken organiseert ook voor volwassenen sportieve activiteiten om beweging te stimuleren. Denk hierbij aan fiets- en wandeltochten, golfevenementen en fit & fun arrangementen.

Gezonde voeding is echter een minder belangrijk onderwerp. Slechts bij 38% van de parken wordt hier in de eigen restaurants en supermarkten op ingespeeld. De parken merken wel dat het thema Gezondheid voor gasten een belangrijkere rol gaat spelen, maar het is niet bepalend bij de keuze voor een bungalowpark.

greenkey