Vakantieganger verleiden met meer luxe!

De economie groeit en het consumentenvertrouwen is hoog en dat is ook te merken aan het aantal vakanties dat wordt geboekt! Maar niet alle logies­ accommodaties profiteren van deze groei! Aangezien de vakantieganger door de florerende economie ook steeds meer eisen stelt aan zijn verblijf. Dit moet luxer zijn dan thuis en ook de eisen voor vermaak worden steeds hoger. Met name campings en vakantieparken die nauwelijks investeren in deze aspecten, krijgen het steeds moeilijker om gasten te verleiden om te bezoeken.

Met name hotels profiteren van deze trend, deze hebben in 2017 zo’n 10 procent meer gasten ontvangen en de verwachting is dat deze trend zich door zet in 2018. Ook het aantal overnachtingen op luxe vakantieparken nam met ruim 5 procent toe. Maar campings en vakantieparken die niet kunnen investeren in luxe hebben het moeilijk. Het aantal overnachtingen op campings daalde met ruim 5 procent. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerd rapport “Stand van Leisure” van ABN-Amro en uit het in maart gepubliceerde rapport van CBS.

Verleid de Duitse en Belgische vakantieganger

De groei komt niet alleen door de Nederlandse vakantieganger, ook komen er steeds meer Duitsers en Belgen op vakantie in Nederland. De kust is hierbij een geliefde vakantieplek! Maar Duitsers en Belgen zijn ook te verleiden met duurzaamheid en lekker eten. Wie zonnepanelen plaatst op huisjes, laadpalen beschikbaar stelt en waterbesparende maatregelen neemt heeft absoluut een streepje voor bij de Duitse gasten.

Zo is Landal al een aantal jaren bezig met duurzaamheid, met als resultaat dat alle Landal parken nu 100% Green Key gecertificeerd zijn en in 2030 wil Landal zelfs geheel klimaat neutraal zijn. Een mooi voorbeeld zijn ook de 74 energie neutrale bungalows op Landal Mont Royal, al liggen deze wel in Duitsland. Maar ook in Nederland worden alle nieuwe bungalows zo duurzaam mogelijk gebouwd, dus geen gasaansluiting en alle bungalows krijgen op het nieuwe Parck Kaatsheuvel zonnepanelen en energiezuinige installaties.

Ook bij Center Parcs is duurzaamheid belangrijk. Het nieuwe Center Parcs Park Allgäu dat in het najaar van 2018 opent, heeft onlangs een gouden pre-certificaat ontvangen van de Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen (DGNB), een Duitse organisatie voor duurzaam bouwen, ontvangen. Enkele voorbeelden van duurzaamheid zijn de compenserende maatregelen, hergebruik van materiaal en het gebruik van regionale producten. Goed om te melden: De DGNB gaf deze certificering voor het eerst aan een vakantiepark.

Bij Belgen draait het vooral om lekker eten en drinken en dan het liefst de gehele dag door. Een biertje of een drankje in de morgen, gevolgd door een uitgebreiden lunch met een wijntje, koffie en gebak in de middag en in de avond een diner. Belgen nemen de tijd voor het eten! Niet voor niets is een van de eerste vragen die een Belg bij terugkomst krijgt van familie en vrienden, “hoe was het eten en drinken?” Beantwoorden ze deze vraag met goed, dan is de kans groot dat er veel Belgische gasten volgen.

Bijzondere beleving, rust en natuur

Naast luxe en veel voorzieningen zijn veel Nederlanders ook op zoek naar een bijzondere beleving, rust en natuur, dit als tegenhanger van het drukke dagelijkse leven! Luxe glamping accommodaties bieden hierbij kansen en dit hebben al veel campings en ook vakantieparken gezien. Zo kun je op het Vakantiepark Mölke en bij De Koeksebelt verblijven in een luxe boomhut. Op De Leistert (Limburg) en op een groot aantal Molecaten parken zijn er compleet ingerichte glamping tenten boekbaar. Een nieuwe trend lijken ook de houten cabin of woodlodge, dit is glamping maar dan in een kleine knusse houten accommodatie.

Onderscheiden op extra service

Slim inspelen op extra service kan ook rekenen op veel positieve reacties! Denk hierbij aan het flexibel boeken. Nu zijn gasten gebonden aan vaste dagen om in- en uit te checken. Met als gevolg dat iedereen op dezelfde dagen moet reizen. Maar ook een ontbijtmand, gratis goede wifi over het gehele terrein, het regelmatig verschonen van bedlinnen en handdoeken en een shuttle service, zal bij veel gasten positief ontvangen worden. Eenvoudig maar wel effectief, verwelkom uw gasten met een fles wijn, een kaartje en wat lekkers. Vergeet ook niet op verjaardagen een kaartje te sturen.

Campings en vakantieparken die op de bovengenoemde wensen van vakantiegasten inspelen, profiteren hiervan. Zeker nu er steeds meer Nederlanders vakantie vieren in eigen land! Het investeren in luxe glamping accommodaties en duurzaamheid, zijn grote investeringen en is niet voor elke camping of vakantiepark mogelijk. Investeren in een uitgebreidere menukaart en extra service is relatief een kleinere uitgaven en hierdoor makkelijker uitvoerbaar, voor een veel grotere groep campings en vakantieparken. Deze extra inspanningen zullen de kans op herhaal bezoeken zeker vergroten.